web Tomáše II


Přejdi na obsah

Hlavní nabídka:


Jak vybírat navigaci

Návody > Návody obecné


JAK VYBÍRAT NAVIGACI


KTERÁ JE PRO MĚ TA NEJLEPŠÍ? CO NAVON?


Na Prvním českém diskuzním fóru o navigačním programu iGO8 napsal jeden z předních prodejců navigací, pan Adam Mašek ze společnosti Entershop Polička, jako odpověď na řadu dotazů, velmi zajímavou úvahu. Dovoluji si ji zde uvést mírně zkrácenou i jako odpověď na řadu dotazů, které dostávám:

Možná si někdo bude myslet, že nejsem zrovna ten správný člověk pro odpověď na tuhle otázku, protože bych mohl být třeba zaujatý, nebo ovlivněný, ale i přesto si dovolím říci svůj názor. Živím se prodejem a servisem GPS navigací v podstatě všech značek které existují a opravdu nemám potřebu nějaké značce nadržovat.

Co se týče doporučení navigace, tak každý člověk má jiné nároky, představy a požadavky, takže pro každého je dobré něco jiného. Pokud budeš chtít opravdu fundovaně poradit s výběrem navigace, tak mi prosím zavolej. Rád s Tebou proberu jednotlivé značky, vysvětlím Ti jejich klady a zápory a následně s Tebou proberu jednotlivé modely a pokusím se Ti pomoci s výběrem vhodného typu podle Tvých konkrétních požadavků. Samozřejmě navigaci si následně můžeš zakoupit kdekoliv - moje nabídka předprodejní konzultace nemá nic společného s tím že bys musel navigaci kupovat zrovna v mojí firmě ;-) Navigace se dnes prodávají doslova na každém rohu...

Zkusím Ti nyní nastínit „osnovu“ které doporučuji se držet při výběru navigace a na konci se stručně pokusím charakterizovat značku NAVON.

Při výběru navigace je podle mého názoru vhodné postupovat po žebříčku, který má následující čtyři příčky:

I). Výběr vhodného navigačního programu.

To je v podstatě ALFA-OMEGA výběru navigace. Znamená to vybírat navigační program:

a). podle toho, jaké konkrétní požadavky na funkce navigačního programu máš Ty.
Každý člověk má požadavky úplně jiné – každý člověk potřebuje jiné funkce. Někdo chce, aby navigace měla možnost zadávání velkého množství průjezdních bodů, někomu jinému stačí možnost zadání pouze jednoho průjezdního bodu a někdo průjezdní body nepotřebuje vůbec. Nebo jiný příklad: někdo nutně potřebuje, aby navigace uměla pracovat se zadáním cíle pomocí souřadnic a někdo zase souřadnice zadávat nepotřebuje vůbec. Někdo chce funkci palubního počítače a někdo ji nepotřebuje. Někdo chce zobrazování 3D budov či reálného terénu a někdo to nepotřebuje. Někdo chce zobrazování střelky kompasu a někdo ne. Někdo chce zobrazování řazení do jízdních pruhů a směrových návěstidel a někdo ne. Atd., atd. Takto bych mohl pokračovat velmi dlouhým seznamem jednotlivých funkcí. Každý člověk je jedinečný a žádná navigace není (a nikdy nebude!) dokonalá…

b). podle toho, jaký má být způsob ovládání a práce s navigačním programem.
Tím mám na mysli, jestli to má být navigační program, který bude například velmi jednoduchý a intuitivní, protože konkrétní řidič je nenáročný uživatel a nepotřebuje mnoho funkcí a nechce se nic složitého učit a nechce číst návody k použití. A nebo naopak - je-li daný uživatel náročný a vyžaduje a opravdu využije obrovské množství funkcí a možností nastavení navigační aplikace, s čímž souvisí to, že si důkladně (a nejlépe několikrát) přečte návod k použití.

Pamatuj na to, že to, co je dobré pro jednoho, tak nemusí být dobré pro druhého. Nesoustřeď se příliš na doporučení svých přátel, protože to, co jednomu maximálně vyhovuje a vychválí to, tak nemusí vyhovovat Tobě. Řeknu jednoduchý příklad – já osobně posledních cca 5 let testuji do hloubky v podstatě všechny navigace, které existují. Ročně najezdím kolem 50 tisíc kilometrů po celé Evropě a rukama mi projdou desítky druhů a modelů navigací. Nicméně já jsem velmi náročný uživatel, jsem technicky zdatný, nemám problém s přečtením návodů k použití, vyžaduji mnoho funkcí a možností. Takže pro mé soukromé jízdy neexistuje v současné době žádná jiná alternativa, než navigační program iGO8. Zkrátka žádný jiný program nedokáže uspokojit mé konkrétní požadavky.

Ale jak jsem psal – to, co je dobré pro mne, tak nemusí být dobré pro mého souseda. Takže když bych například kupoval navigaci pro svého tatínka, tak bych mu v žádném případě nekoupil navigaci s iGO8. Vím, že můj tatínek nepotřebuje pokročilé funkce, vím že nechce nic nastavovat, nechce spoustu možností a funkcí navigačního programu a nechce pročítat návody k použití. Zkrátka je to klasický běžný nenáročný uživatel, který chce pouze jednoduše navigovat a nic víc od toho neočekává. Pro takového uživatele je vhodnější třeba TOMTOM, nebo iGO Amigo.

Nejhorší jsou případy, kdy někdo vybírá navigaci pro někoho jiného – například když syn vybírá navigaci jako dárek pro otce. Syn přemýšlí svojí hlavou a nedokáže se vžít do požadavků člověka, který s tou navigací bude ve finále jezdit. A potom takový obdarovaný otec přijde po nějaké době k nám do prodejny a je nešťastný, protože navigace je na něj příliš složitá a ve finále navigaci přestane používat a vrátí se ke klasické papírové mapě. Ale pozor – toto nesouvisí s věkem. Mám mnoho přátel, kterým je třeba i 70 let a maximálně jim vyhovuje software iGO8.

Takže ještě jednou: výběr navigačního programu je naprosto nejdůležitější část výběru navigace. Nenech si natlačit do hlavy názory prodavače, kterému jde jen o to, aby daný produkt prodal. Tento prodavač s Tebou nebude v autě, aby Ti radil, co a jak máš udělat
-----
II). Výběr mapových podkladů

Tím míním, jaké konkrétní státy daný řidič potřebuje a kdo je výrobcem těchto mapových podkladů a samozřejmě jak jsou tyto mapy aktuální (v jaké jsou revizi).

Specifikem českých zákazníků je to, že Češi jsou „sběratelé“ mapových podkladů. Většina zákazníků chce mapy celé Evropy. A když se potom začnu postupně vyptávat, jestli potřebují podrobnou mapu například Irska, tak mi odpoví, že tam nikdy nepojedou. Když se následně zeptám, jestli potřebují podrobnou mapu třeba Běloruska, tak se opět dozvím, že tam nepojedou, … atd., atd. Takže nejdříve chce každý celou Evropu a následně (poté co vyjmenuji 44 států Evropy) se postupně dopracujeme k tomu, že zákazníkovi bude stačit pouze třeba jenom 10 států.

Je třeba si uvědomit, že mapy a navigační program tvoří v současné době cca 60% – 80% ceny nové navigace. Mapy jsou na navigaci to nejdražší a už dnes v mnoha případech platí, že je často výhodnější navigaci po cca 1 - 2 letech vyhodit (nebo prodat) a koupit navigaci novou s novými mapami, s novou baterkou, s novými funkcemi a s novou zárukou. Většinou je toto řešení výhodnější, než si kupovat nové mapy do staré navigace. Nové mapy si samozřejmě můžeš kupovat jak často budeš chtít, ale musíš sám zvážit, jestli se to finančně vyplatí. Ber to tak, že navigace je čistě spotřební zboží a ceny navigací neustále klesají a výrobci neustále chrlí nové a nové modely. Nový model navigace, který je na trhu 3 – 6 měsíců, se stává absolutně zastaralým a výprodejovým. Ještě před cca 5 lety se průměrně dobré navigace prodávaly v ceně 40 – 50 tisíc Kč. Potom šly ceny postupně dolů a vloni již průměrně dobré navigace stály cca 8 -10 tisíc Kč. Letos průměrně dobrá navigace stojí cca 3000 až 5000 Kč a úplně nejlevnější navigace se letos prodávají od 2000 Kč. Já osobně jsem přesvědčený o tom, že za cca 1 až 1,5 roku budou průměrně dobré navigace stát cca 1000 až 1500 Kč a úplně levné navigace se budou prodávat na benzinových stanicích, nebo třeba v TESCU u pokladny za ceny 500 až 600 Kč.

Jsem špatný obchodník. Kdybych byl dobrý obchodník, tak bych se snažil svým zákazníků vnucovat co nejdražší zboží. Ale já se naopak snažím své zákazníky motivovat k tomu, aby navigaci vybírali podle toho, co teď zrovna potřebují a ne podle toho, co možná budou potřebovat za několik let (protože za několik let už bude jejich navigace zoufale zastaralá a neaktuální). A myslím si, že je dobré navigaci vybírat v cenovém průměru, nebo mírném podprůměru – protože čím dražší navigaci si koupíš, tím více na ní ve výsledku proděláš. Navigace je jedna z nejhorších finančních investic, jakou vůbec můžeš udělat. Žádné jiné zboží - ani počítače, ani notebooky, ani mobilní telefony - neklesají na ceně tak rychle jako právě navigace.

Pro úplnost musím dodat, že jakýkoliv software na světě (včetně mapových podkladů) je možno získat neoficiální cestou například stažením z internetu (ukradením). Velmi mnoho lidí si tedy nové mapy nekoupí a namísto toho si je nelegálně stáhnou třeba z internetu. Stažení (ukradení) map z internetu je technicky velmi jednoduché a zvládne to dnes průměrně zdatný uživatel během několika minut.

Z toho vzniká známé začarované kolečko – proč jsou mapy tak drahé? Protože je lidé kradou. Proč lidé kradou mapy? Protože jsou příliš drahé.

Já – jako oficiální prodejce – mohu svým zákazníkům pomoci pouze s oficiálními aktualizacemi a nemohu jim pomáhat s neoficiálními postupy, protože by to bylo nečestné, nesportovní a nelegální a mně by za to hrozily veliké pokuty. Toto prosím v žádném případě neber jako ponoukání k nelegálnímu chování – jedná se pouze o konstatování skutečnosti.

Napadá mne jedno české přísloví o tom, že účel světí prostředky. Což ovšem nic nemění na skutečnosti, že krást se nemá a nesmí…

V posledních měsících však začínám u většiny výrobců navigací pociťovat určité změny v licenční politice - asi si začínají uvědomovat, že mapy se budou lépe prodávat když budou levnější. Například NAVnGO (výrobce programu iGO) momentálně prodává nejnovější mapu ČR za naprosto směšných 19,95 Euro, což je cca 520 Kč a navíc je u té mapy i zdarma aktualizace po dobu 1 roku. Tohle už je natolik nízká cena, že spousta lidí si tu mapu koupí legálně, než aby něco hledali na internetu a stahovali, crackovali, ...

III). Technické parametry krabičky

Tady bych řešil méně významné parametry, například jestli má mít navigace displej 3,5“, nebo 4,3“, nebo 5“, nebo ještě větší, jestli má mít navigace pasivní nebo aktivní držák, jestli má mít navigace RDS-TMC, jestli napájecí kabel je dlouhý 100cm nebo 120cm, jestli je navigace hranatá, nebo zakulacená, jestli je na navigaci název výrobce XXX, nebo YYY, apod.

IV). Přídavné funkce navigace

A teprve na úplně posledním místě bych řešil funkce které nesouvisejí s navigováním – například takové (podle mého názoru) zbytečnosti, jako přehrávače MP3, filmů, fotografií, bluetooth handsfree, FM transmitter, hlasové ovládání, čtení elektronických knížek, … atd. Velmi často se setkávám s tím, že se zákazníci upínají právě na tyto doplňkové funkce a nezajímá je, že si kupují navigaci, která má špatný navigační program, nebo staré mapy, ale hlavně, že si na ní budou moci pouštět filmy... To je bohužel podle mého názoru velmi špatný přístup.

A teď k NAVONu

Navon je jeden z mnoha desítek výrobců navigačních "krabiček", který používá úspěšný navigační program iGO8. Z mého hlediska má NAVON dvě velké výhody:

1). NAVON jako jediný (aspoň pokud vím) v současné době používá program iGO8 ve verzi "třetí generace". Většina všech ostatních výrobců (z těch kteří používají program iGO8), používá starší, předchozí verze programu iGO8.

2). NAVON používá nejčerstvější mapy - v současné chvíli se jedná o mapy TeleAtlas 2009.02.1. Většina všech ostatních výrobců (z těch kteří používají program iGO8), používá starší verze map.

Je veřejným tajemstvím, že firma NAVON je finančně i personálně propojena s firmou NAVnGO (což je výrobce programu iGO) a to je právě ten důvod, proč má NAVON vždy nové mapy, proč je NAVON jediná značka, která může používat program iGO AMIGO, atd. Zkrátka výrobce programu hýčká a protěžuje svoje děťátko

Já sám jsem s navigacemi NAVON doposud najezdil několik desítek tisíc kilometrů a nedělám si žádné iluze. NAVON je klasická levná (B - brandová) navigace se špičkovým navigačním programem iGO8 a dobrou cenou. Z hlediska hardware vyčnívá NAVON v této cenové kategorii tím, že má celkem povedený design, slušnou baterii (1700 mAh) a poměrně kvalitní displej. Nic více a nic méně.
Z hlediska prodejnosti je NAVON nejprodávanější navigace posledních cca 9 měsíců (alespoň u nás).

Addam

Tak a teď doufám, že byla většina dotazů na toto téma zodpovězena jedním z z nejznalejších a nejzkušenějších a že tato úvaha pomůže začínajícím ve stanovení vlastních kritérií výběru.

(N02)

.

Úvod | Primo | iGO8 | Miomap | MapFactor | Unlocky | FAQ | Návody | Něco o nás | ReadMe | Mapování stránky


Zpět na obsah | Zpět na hlavní nabídku